Wednesday, July 30, 2008

InterFaith Commission (IFC)

Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera,

Maybe ramai yang pernah dengar tentang InterFaith Commission atau IFC. Satu ketika, ia sering dilaung2kan terutama oleh rakyat MALAYSIA dan kadang kala melibatkan campurtangan kuasa asing tapi adakah kita tahu apa sebenarnya IFC.

Setelah melalui satu kursus baru2 ini, saya tertarik untuk berkongsi info mengenai IFC ini. Dan hari ini, di awal pagi lagi, saya telah google didalam internet untuk mencari maklumat mengenai IFC walaupun sebenarnya pendedahan dan info awal saya perolehi dalam kursus tersebut.

Petikan dari internet ini tidak sekali2 saya edit dan sekiranya anda berminat, bolehlah layari http://www.aliran.com/oldsite/monthly/2005a/6g.html untuk maklumat yang lebih lengkap.

Berikut adalah petikan dari web terbabit. Semoga kita sama2 beroleh kesedaran:-

Apa itu InterFaith Commission???

----> “…sebuah suruhanjaya yang dicadangkan penubuhannya seperti sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang yang boleh mengubah ajaran sesetengah agama (baca: Islam) akibat desakan penganut agama lain."

“Badan ini berfungsi mirip sebuah Mahkamah dan segala keputusannya adalah muktamad ke atas agama yang bersabit.”

Apakah agenda tersembunyi IFC?

----> The IFC attempts to bypass and usurp the powers of State Islamic Religious Bodies
(IFC cuba untuk melangkau dan merampas kuasa Badan Agama Islam Negeri)

---->The IFC will bypass the Shariah Courts
(IFC akan melangkau kuasa Mahkahmah Syariah)

---->The IFC wants to use Civil Courts to decide on Islamic Religious Matters
(IFC ingin menggunakan kuasa Mahkamah Sivil bagi membuat keputusan mengenai perkara-perkara berkaitan agama Islam)

---->The formation of IFC is an interference in Intra-Muslims Affairs (NOT the Inter-Religious Affairs)(sic)
(Pembentukan IFC adalah bertujuan untuk campurtangan urusan hal ehwal dalaman Islam dan bukannya urusan hal ehwal antara agama)

---->The IFC will eventually infringe the Muslims’ rights to practise Islam in accordance with the Teachings of the Holy Qur’an and the Hadith”
(IFC akhirnya akan mencabul hak orang Islam untuk mengamalkan Islam berpandukan ajaran Kitab Suci Al-Quran dan Hadith)

Mengapa IFC dikatakan begitu :-

“Pihak Penaja jelas menunjukkan sikap yang anti-Islam. Ini adalah kerana beberapa memorandum yang dikeluarkan oleh mereka sebelum ini seperti berikut:-


1) Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.
2) Orang-orang bukan Islam yang telah memeluk agama Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.
3) Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah syariah tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil.
4) Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.
5) Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam.
6) Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang.
7) Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak.
8) Orang-orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pesakanya selepas kematiannya.
9) Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid. Kerajaan juga perlu membenarkan pembinaan rumah-rumah ibadat orang bukan Islam tanpa perlu adanya peraturan-peraturan tertentu.
10) Orang-orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.
11) Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.
12) Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.
13) Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.
14) Orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.
15) Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.”


Setelah anda mengetahui apakah itu IFC, sebagai seorang Islam... apakah perasaan anda. Perkara-perkara ini tidak akan timbul sekiranya sebagai seorang Islam berbangsa Melayu yang percayakan kewujudan ALLAH tidak mempertikaikan apa yang disuruh dan di larang oleh Allah S.W.T dan mengikut ajaran Nabi Muhammad S.A.W tanpa banyak persoalan.

Fikirkan lah... wassalam

Tuesday, July 29, 2008

Dan KESANNYA...

Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera,

K, saya dah perlihatkan kepada anda semua apa itu KONTRAK SOSIAL secara lengkap dan ringkas. Kini saya ingin menarik perhatian anda mengenai kesannya apabila KONTRAK SOSIAL ini dihapuskan.

KONTRAK SOSIAL adalah satu perjanjian lisan dan tidak ditulis di mana2 kertas secara sendirinya tetapi ia di zahirkan melalui APERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN. 4 perkara yang diterima oleh kaum Melayu diperjelaskan di dalam Perkara 3, Perkara 18 (1), Perkara 152 & Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan dan 1 perkara yang diberi oleh orang Melayu di jelaskan di dalam Perkara 14 perlembagaan yang sama.

Sekiranya KONTRAK SOSIAL ini dimansuhkan, dengan sendirinya kelima-lima perkara ini akan mansuh. Jadi, antara kesannya adalah :-

1) Malaysia kembali kepada sistem beraja seperti zaman sebelum merdeka. Tiada lagi kerajaan persekutuan.

2) Kaum Cina dan India luput hak kewarganegaraan dan terpaksa kembali ke negara asal.

3) Semua kakitangan awam akan lucut penjawatan dengan sendirinya kerana tiada lagi kerajaan persekutuan yang memerintah.

4) Tiada lagi negara MALAYSIA di atas muka bumi.

5) Tanah Melayu mungkin akan kembali di JAJAH.


Ini adalah antara kesan sekiranya KONTRAK SOSIAL dimansuhkan. Jadi, sebagai seorang rakyat yang CERDIK dan pemikir, kita seharusnya lebih prihatin mengenai sesuatu perkara yang hendak kita perkatakan.

Saya sendiri yang merasakan diri telah mengetahui segalanya tentang negara, rasa terlalu kerdil apabila didedahkan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Jadi nasihat saya kepada semua rakan-rakan, apabila kita bercakap biarlah kita bercakap based on fact dan proof... bukan hanya mendengar dan mempercayai. Saya bukanlah seorang fanatik politik but apabila saya bercakap atau mengatakan mengenai sesuatu, saya akan pastikan yang saya bukan seorang yang dungu. Dengan pendedahan ini, saya berazam untuk menjadi seorang rakyat yang lebih prihatin dengan Perlembagaan Persekutuan kerana hanya itu naskah yang mendedahkan di mana hak saya sebagai seorang rakyat.


Fikir-fikirkan lah... wassalam

Secara Ringkasnya ....

K, rasanya kalau anda adalah golongan yang rajin membaca dan sukakan ilmu... anda dah baca post saya yang terdahulu. Petikan tersebut maybe terlalu panjang kepada yang xberapa rajin membaca...macam saya. So, saya ringkaskan disini...apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan KONTRAK SOSIAL

----> Secara umumnya.. KONTRAK SOSIAL merupakan PAKATAN MURNI diantara UMNO,MCA dan MIC dalam membentuk perpaduan kaum ke arah kemerdekaan MALAYSIA. Dalam kontrak sosial ini, kaum melayu MEMBERI SATU perkara dan MENDAPAT EMPAT perkara. Bunyinya macam xadilkan??? tapi perhatikan pula maklumat dibawah. By the way, saya suka nak bagitau disini bahawa bila terlalu dibincang dan dicabar, KONTRAK SOSIAL ini boleh berubah menjadi perkauman kerana kewujudannya adalah untuk membina PERPADUAN.

Kandungan KONTRAK SOSIAL adalah seperti berikut :-

MELAYU MENDAPAT 4 PERKARA iaitu :-

1) Agama Islam diiktiraf sebagai AGAMA PERSEKUTUAN
(Dalam masa yang sama, kaum2 lain tidak dipertikaikan hak beragama mereka. Mereka bebas mengamalkan agama dan cara hidup mereka)

2) Bahasa Melayu di jadikan BAHASA KEBANGSAAN
(Kaum lain terus boleh menggunakan bahasa ibunda mereka tanpa ada sekatan)

3) Hak-hak keistimewaan orang MELAYU
Dari segi :-
a) Pendidikan
b) Ekonomi
c) Tanah Rezab
d) Perkhidmatan Awam

(Dalam masa yang sama,kaum lain turut mendapat apa yang diperolehi mengikut peratusan tertentu)

4) Kedudukan Raja-raja Melayu dalam Perlembagaan Malaysia


MELAYU MEMBERI 1 PERKARA iaitu:-

1) Hak kewarganegaraan kepada kaum cina dan india

Kalau anda baca secara tidak berfikir, anda akan nampak perkara ini tidak adil tetapi sekiranya anda seorang yang berhati2 dan pemikir, anda akan dapat lihat apa sebenarnya KONTRAK SOSIAL ini dan mengapa ia perlu dipertahankan dan kenapa ia tidak harus di nafikan.

Wassalam

Kontrak Sosial

Assalammualaikum..

Hai kengkawan,
Lately ni kiter selalu dengar pasal perbahasan kaum tuk hapuskan kontrak sosial kan? Dulu mmg saya xamik port langsung bab2 ni tapi lepas saya menyertai Kursus Kenegaraan, saya dh semakin faham apa itu KONTRAK SOSIAL.... dan apa kesannya kepada kita semua.

Sebelum ni saya mengaku yang saya seorang yang amat sayangkan negara tapi saya xtau apa sumbangan saya kepada negara melainkan saya adalah rakyat yang bencikan keganasan dan 'kebodohan'.

So, selepas saya tahu tentang apa itu KONTRAK SOSIAL.. saya akan kesal sekiranya saya x panjangkan ilmu ni kepada anda semua. Isi kandungan post ni saya amik dari sebuah laman web http://syafiqe.wordpress.com/2008/03/22/memahami-kontrak-sosial-dan-kedudukannya-menurut-perlembagaan-malaysia/ yang saya search melalui google.

Saya harap anda semua akan beroleh sesuatu dari sini... dan kalau anda rasa anda masih tidak faham apa itu KONTRAK SOSIAL... saya cadangkan anda secara sukarela ...sertai Kursus Kenegaraan. Anda pasti akan menjadi seperti saya... salah seorang yang menangis teresak2 apabila mendengar lagu WARISAN dendangan Allahyarham Sudirman Hj Arshad kerana anda akan sedar... siapa anda...

Semoga petikan ini akan memberi manfaat kepada semua :-

PENGENALAN

Negara kita merupakan negara yang terdapat pelbagai kaum atau etnik yang hidup harmoni. Ia adalah unik kerana walaupun penduduknya terdiri daripada berbilang etnik namun konflik antara kaum jarang berlaku. Jika berlaku tidaklah sehingga menghancurkan negara.
Di antara masalah utama ke arah kemerdekaan ialah masalah perpaduan. Ia berkait rapat dengan kepelbagaian keturunan, budaya, bahasa dan agama. Setiap kaum mahukan bahasa ibundanya dijadikan bahasa kebangsaan. Di samping itu, kaum-kaum lain berasa bimbang apabila orang Melayu mahukan agama Islam dijadikan agama rasmi. Sementara itu orang bukan Melayu menuntut supaya mereka diberikan kerakyatan.

Sebaliknya orang Melayu mempersoalkannya. Masalah ini bukan disebabkan oleh sikap kaum-kaum yang ada di tanah Melayu tetap hasil daripada dasar pecah dan perintah Inggeris yang mengasingkan mereka dari segi tempat tinggal dan bidang ekonomi. Ini menyebabkan mereka kurang berinteraksi, akhirnya mewujudkan jurang perbezaan dan menjejaskan perpaduan.[1]

APA ITU KONTRAK SOSIAL?

Teori kontrak sosial menurut pandangan ahli teori demokratik Eropah seperti Thomas Hobbes dan John Locke ialah bahawa manusia mewujudkan negara sebagai satu perjanjian bersama di mana setiap individu itu bersetuju kepadanya.[2] Kontrak ini bererti individu-individu yang bebas bersetuju untuk menyerahkan haknya untuk memerintah diri sendiri itu kepada satu institusi bersama yang berkuasa dan berdaulat.[3]
Menurut bahasa, kontrak boleh didefinisikan sebagai perjanjian formal dengan syarat-syarat tertentu antara dua pihak atau lebih.[4] Ia juga boleh bermaksud dokumen yg mengandungi syarat-syarat perjanjian atau cabang undang-undang yg berkaitan dgn kontrak.[5] Sosial pula boleh ditakrifkan sebagai segala yg berkaitan dgn masyarakat, perihal masyarakat dan kemasyarakatan.[6] Oleh itu, kontrak sosial apabila diasimilasikan boleh ditakrifkan sebagai satu bentuk perjanjian atau permuafakatan yang ditulis dan ditetapkan oleh undang-undang (perlembagaan) yang melibatkan semua masyarakat di sesebuah negara. Oleh itu, perbincangan kontrak sosial bagi penulisan ini akan ditumpukan kepada skop perlaksanaannya di Malaysia.
Secara mudah, kontrak sosial merupakan satu istilah permuafakatan antara kaum yang dicapai sebelum merdeka melalui satu persetujuan di kalangan rakyat dan pemimpin yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India. Pemeteraian kontrak sosial ini juga turut disertai dan dipersetujui oleh parti-parti yang mereka wakili iaitu UMNO, MCA dan MIC. Istilah ini sebenarnya tidak wujud dalam Perlembagaan Persekutuan 1957 tetapi dari perspektif lain, kontrak sosial sememangnya wujud dalam sejarah negara dan permuafakatan yang dicapai itulah yang mentakrifkan negara kita dan seterusnya menentukan sifat negara.
Kontrak sosial sebenarnya merupakan watikah asas keadilan sosial untuk negara. Keadilan sosial yang terkandung dalam perjanjian ini merangkumi bukan sahaja soal keadilan ekonomi tetapi juga keadilan politik dan keadilan kebudayaan. Oleh itu, kontrak sosial yang dipersetujui perlu dijadikan rujukan asas segala usaha untuk menegakkan keadilan sosial di negara ini.[7] Pengajaran utama yang harus dipelajari oleh kaum bukan Melayu ialah peristiwa rusuhan 13 Mei 1960 kerana mencabar kedudukan orang Melayu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia.

ELEMEN-ELEMEN KONTRAK SOSIAL MENURUT PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

Perlembagaan Persekutuan adalah hasil daripada persetujuan yang tercapai antara penduduk di Malaysia daripada kalangan kaum Melayu, Cina dan India. Perlembagaan Malaysia bukan sahaja dokumen perundangan akan tetapi ia adalah kontrak sosial dan perjanjian perdamaian.[8] Perlembagaan Malaysia merupakan suatu bentuk tolak ansur yang ulung dengan setiap kumpulan memberi sesuatu dan kembali mendapat sesuatu (yang lain).[9]
Ini seperti yang ditegaskan oleh Tunku Abdul Rahman:

“Orang Melayu sedia memberikan hak-hak munasabah dan patut kepada orang-orang bukan Melayu. Orang Melayu telah memberikan pengorbanan yang begitu banyak kepada bangsa-bangsa bukan Melayu. Belum ada satu bangsa anak negeri yang berbudi sebegitu tinggi seperti yang diperbua oleh orang Melayu. Sesungguhnya ada jaminan hak-hak istimewa Melayu dalam perjanjian persekutuan tetapi ia tidak sekali-kali mencegah dan menyekat bangsa-bangsa yang bukan Melayu daripada mencapai kesenangan dan kejayaan, dan lagi sehingga sekarang hak-hak istimewa Melayu itu masih belum lagi menghasilkan keadaan yang setaraf di antara orang Melayu dengan bukan Melayu.” [10]

Beberapa peruntukan yang digubal dalam perlembagaan mengekalkan beberapa elemen penting yang menjadi tradisi sejak zaman sebelum penjajahan British lagi. Para penggubal menganggap elemen-elemen tersebut penting memandangkan peranan yang dimainkan dalam menjaga kestabilan negara terutamanya dalam konteks negara Malaysia yang berbilang kaum.[11] Peruntukan itu adalah hasil proses tawar menawar pada asasnya merupakan semangat perjanjian di sebalik pembentukan perlembagaan tahun 1957. Seperti yang diterangkan oleh Mohamed Suffian:[12]

“Sebagai balasan kerana mengendurkan syarat kerana memberi kewarganegaraan kepada orang-orang Melayu, hak-hak dan keistimewaan orang Melayu sebagai peribumi negara ini hendaklah ditulis di dalam perlembagaan dan terdapat juga peruntukan lain yang juga dipersetujui oleh pemimpin-pemimpin bukan Melayu”

Inilah asas yang menjadi perjanjian sosial di antara masyarakat majmuk di Malaysia dengan memberi pengorbanan dalam sebahagian hak mereka dan menghormati hak sebahagian komuniti yang lain demi untuk keseimbangan dalam masyarakat bernegara. Sebahagian besar ciri-ciri utama yang wujud dalam Perlembagaan Persekutuan adalah unsur kontrak sosial yang dipersetujui oleh semua pihak.
Di mana-mana negara sekalipun, perlembagaan lahir hasil daripada perkembangan sejarah. Perlembagaan juga merakamkan sifat-sifat asal negara itu merangkumi nilai tradisi, politik dan kebudayaan.[13] Elemen-elemen ini yang menjadikan bangsa Melayu selaku bangsa asal yang mendiami Tanah Melayu memasukkannya ke dalam Perlembagaan bagi mengekalkan keistimewaan mereka. Di antaranya ialah:

KEDUDUKAN RAJA MELAYU DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN (Perkara 18(1))
Beberapa abad lamanya orang Melayu diperintah berdasarkan pemerintahan beraja. Mereka diperintah oleh sultan dan kepadanya diberikan sepenuh taat setia. Kesultanan Melayu merupakan elemen penting dalam masyarakat Melayu. Ianya mengekalkan simbol penting bagi survival orang-orang Melayu. Semasa pemerintahan British pun raja-raja masih dianggap sebagai raja yang berdaulat[14] dan masih lagi mempunyai kuasa bagi hal-hal tertentu bagi negeri masing-masing meskipun mereka dipaksa menerima beberapa triti dengan British untuk menerima penasihat British.
Apabila akhirnya kemerdekaan diberikan kepeda Semenanjung Tanah Melayu, institusi beraja diteruskan tetapi dengan beberapa pindaan supaya dapat disesuaikan dengan konsep demokrasi berparlimen dan kemerdekaan.[15] Raja-raja Melayu menggambarkan ciri-ciri asal negara Malaysia. Ia melambangkan kesinambungan sejarah dan menjadi sebahagian daripada identiti negara. Sebagai sebuah negara Malaysia perlu mempunyai satu identiti yang berbeza dan unik. Inilah yang mendasari bentuk dan menyediakan isi kepada upacara rasmi negara. Kewujudan sistem beraja dengan sendirinya menekankan ciri-ciri kemelayuan.[16]
Hasil penerimaan sistem raja berperlembagaan, Yang Dipertuan Agong diberi kuasa memerintah Persekutuan tetapi sebagai raja berperlembagaan baginda dikehendaki mengikut nasihat jemaah menteri atau menteri yang diberi kuasa oleh jemaah menteri.[17] Baginda juga adalah Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Persekutuan[18] dan merupakan salah satu unsur utama daripada tiga unsur utama badan perundangan persekutuan iaitu parlimen.[19]
Disamping itu, Perkara 71 Perlembagaan Persekutun membuat peruntukan bagi menjamin hak seseorang raja untuk mewarisi, memegang, menikmati dan menjalankan hak-hak keistimewaan di sisi Perlembagaan bagi seseorang raja dalam negeri itu. Institusi kesultanan dilindungi oleh Perlembagaan dengan cara bahawa tiada pindaan[20] boleh dibuat terhadap peruntukan berhubung dengan Majlis Raja-Raja, susunan keutamaan dan hak-hak mereka untuk warisan sebagai raja negeri masing-masing tanpa persetujuan Majlis Raja-Raja. Malah tiada undang-undang yang secara langsung menyentuh keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran mereka boleh diluluskan tanpa persetujuan Majlis Raja-Raja.[21]
Raja-raja Melayu bagi negeri-negeri Melayu hendaklah orang Melayu dan oleh kerana itu ianya orang Islam. Yang Di pertuan Agong (yang dipilih daripada kalangan Raja-Raja Melayu) yang mempunyai kuasa pemerintah bagi persekutuan juga adalah seorang Melayu dan Muslim. Perbincangan tentang pemerintahan berja tidak akan lengkap tanpa menyebutkan kedaulatan dan kekebalan (imunity) raja. Perlembagaan memperuntukkan bahawa Yang Dipertuan Agong tidak boleh didakwa dalam apa-apa jua perbicaraan dalam mana-mana mahkamah.[22]
Negara ini masih bernasib baik dengan mewarisi sistem raja-raja yang melambangkan kuasa Islam. Pada masa ini Perkara 3(2) merujuk kepada tiap-tiap negeri dalam persekutuan, Raja atau Sultan adalah ketua agama Islam kecuali Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak.

HAK KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU (Perkara 153)
Perlembagaan Malaysia mempunyai satu peruntukan khas di bawah Perkara 153 bertujuan memelihara orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak. Peruntukan-peruntukan berkaitan juga terdapat di bawah Perkara 161(A) dan dalam beberapa perlembagaan negeri.[23]
Di sisi undang-undang perlembagaan, erti "Melayu" ialah seseorang yang memenuhi tiga syarat asas; (i) menganuti agama Islam, (ii) secara lazim bercakap Melayu, dan (iii) menurut adat istiadat Melayu (Perkara 160). Dengan hanya mempunyai sifat-sifat (i) hingga (iii) belum sempurna lagi ke Melayuan seseorang itu di sisi Perlembagaan. Seseorang yang mendakwa dirinya Melayu hendaklah membuktikan juga bahawa dia lahir sama ada di Persekutuan atau di Singapura sebelum hari Merdeka atau dapat membuktikan bahawa dia adalah anak kepada ibu atau bapanya yang lahir di Persekutuan atau di Singapura sebelum Merdeka.
Setelah mengimbas kembali siapa itu Melayu, perlu kini kita amati Perkara 153 yang menjamin kedudukan istimewa orang Melayu yang bumiputera yang termaktub di bawah klausa (2) Perkara 153. Perkara 153 menggariskan bahawa Yang di-Pertuan Agong, atas nasihat Perdana Menteri atau Kabinet berkuasa menyelamatkan kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera di Sabah dan Sarawak dengan menentukan bagi mereka kedudukan dalam perkhidmatan awam, agihan biasiswa atau pendidikan atau latihan atau lain-lain kemudahan yang diberikan oleh kerajaan termasuk permit atau lesen perniagaan. Peruntukan Perkara 153 adalah seperti berikut;

Perkara 153 (I): Perezaban quota mengenai perkhidmatan, permit dan sebagainya untuk orang Melayu.
(1) Adalah menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera mana-mana Negeri Borneo dan kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan perkara ini.
(2) Walau apapun yang terkandung dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara 40 dan peruntukan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjalankan tugas-tugasnya di bawah Perlembagaan ini dan di bawah undang-undang Persekutuan mengikut apa-apa cara sebagaimana yang perlu untuk memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera mana-mana Negeri Borneo dan juga untuk menentukan perezapan bagi orang Melayu dan bumiputera mana-mana negeri-negeri Sabah dan Sarawak suatu kadar yang difikirkan patut oleh Yang di-Pertuan Agong mengenai jawatan dalam perkhidmatan awam (lain daripada perkhidmatan awam sesuatu negeri) dan mengenai biasiswa, bantuan dan lain-lain keistimewaan pelajaran atau latihan yang seumpamanya atau lain-lain kemudahan khas yang diberi atau diadakan oleh Kerajaan Persekutuan dan suatu kadar yang difikirkan patut oleh Yang di-Pertuan Agong mengenai permit atau lesen bagi menjalankan apa-apa trade atau perniagaan, dan perezapan permit dan lesen itu adalah tertakluk kepada peruntukan undang-undang itu dan Perkara ini.
Kedudukan istimewa orang Melayu yang lain termasuklah peruntukan Perkara 89 dan 90 yang memberi kuat kuasa undang-undang perlembagaan kepada undang-undang yang sedia ada yang melindungi tanah rizab orang Melayu daripada diselenggarakan oleh orang bukan Melayu.[24] Selain itu, kemasukan orang Melayu dalam Rejimen Askar Melayu dengan pengecualian orang bukan Melayu sebagaimana dikuatkuasakan oleh Perkara 8(5)(f) juga dianggap sebagai sebahagian daripada kedudukan istimewa orang Melayu.[25]
Walaupun dari satu sudut peruntukan khas ini seolah-olah bercanggah dengan kesamarataan layanan perlembagaan ke atas semua warganegara persekutuan, namun ia satu pertimbangan untuk menyamakan taraf kaum bumiputera dengan kaum-kaum yang lain khususnya Cina di tanah air bagi menjamin mewujudkan keseimbangan, khususnya dalam bidang ekonomi, pendidikan dan agihan kekayaan khususnya kepada kaum yang masih lemah dan ketinggalan menjelang kemerdekaan.[26]
Kedudukan istimewa orang Melayu ini tidak mutlak.[27] Ia diseimbangkan dengan kepentingan sah kaum lain yang secara amnya termasuklah hak mendapat kewarganegaraan Malaysia menurut peruntukan kewarganegaraan dalam perlembagaan, hak menganut dan mengamalkan agama masing-masing, hak untuk menggunakan bahasa ibunda dan yang paling penting hak untuk mendapat layanan yang sama rata. Seperti juga kedudukan istimewa orang Melayu, hak-hak ini juga dibatasi oleh beberapa peruntukan dalam Perlembagaan.[28]

KEDUDUKAN ISLAM SEBAGAI AGAMA PERSEKUTUAN (Perkara 3)
Kedudukan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan adalah satu isu yang penting kerana ianya berkait rapat dengan kepercayaan dan iktikad majoroti penduduk (orang Melayu) di Malaysia.
Dalam Perlembagaan Persekutuan dinyatakan:

“Agama Islam ialah bagi seluruh persekutuan, tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan”[29]

Menurut Tun Salleh Abbas, Melayu dan Islam adalah dua unsur yang bercantum dan tidak boleh dipisahkan untuk tujuan undang-undang dan perlembagaan.[30] Maka adalah menjadi tanggungjawab Yang Dipertuan Agong untuk melindungi orang Melayu seperti yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan. Oleh kerana Islam dan Melayu merupakan dua entiti yang tidak boleh dipisahkan, maka tugas menjaga orang Melayu termasuk juga melindungi dan menjaga agama Islam.[31]
Orang Melayu sebagaimana yang telah dijelaskan oleh penulis sebelum ini ditakrifkan dalam Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan iaitu sebagai seorang yang menganut agama Islam, yang lazim bertutur bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu.
Maka dengan ini, peruntukan Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan yang mengisytiharkan bahawa “Islam adalah agama bagi persekutuan” membayangkan apa yang telah dipertahankan oleh orang Melayu sepanjang masa, malah sebelum kuasa British masuk ke Malaysia lagi. Semasa penjajahan British, mereka membawa masuk agama Kristian sementara kaum pendatang membawa masuk agama lain seperti Hindu dan Buddha. Oleh yang demikian, menjadikan agama Islam sebagai agama bagi Persekutuan mestilah juga memberikan pertimbangan kepada kepercayaan kaum lain.
Oleh itu, Perkara 3 memperuntukan satu fasal imbangan yang menyebut “tetapi agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan“. Malah setiap kumpulan agama juga mempunyai hak untuk:
a) Menguruskan hal ehwal agamanya sendiri
b) Menubuh dan menyelenggara institusi-institusi bagi maksud-maksud agama atau khairat, dan
c) Memperoleh dan memiliki harta benda serta memegang dan mentadbirkannya mengikut undang-undang
Berikutan dengan Islam diterima sebagai agama bagi persekutuan, maka kerajaan Persekutuan dan negeri mempunyai kebebasan, kuasa dan keistimewaan untuk menubuhkan atau menyelenggara atau membantu penubuhan atau penyelenggaraan institusi Islam atau mengadakan atau membantu dalam mengadakan ajaran dalam agama Islam dan untuk mengeluarkan perbelanjaan yang diperlukan untuk tujuan itu.[32] Oleh itu, kerajaan persekutuan dan negeri melalui akta dan enakmen perbekalan tahunan, diberi kuasa untuk membelanjakan wang untuk pentadbiran agama Islam dan undang-undangnya. Peruntukan seumpama itu jelas disahkan oleh Perkara 12(2).

BAHASA MELAYU (Perkara 152)
Bahasa sentiasa menjadi faktor terpenting dalam menentukan jati diri sesebuah negara. Keperluan satu bahasa kebangsaan yang menjadi pertuturan umum dan bahasa rasmi kebangsaan disedari penting untuk menyatukan rakyat pelbagai asal keturunan yang masing-masing dengan bahasa pertuturannya.
Isu bahasa merupakan salah satu perkara yang dibincangkan semasa perundingan perlembagaan dan proses pembentukannya. Namun isu ini dapat diselesaikan dengan permuafakatan antara kaum. Tan Siew Sin telah menerangkan bagaimana isu bahasa telah dapat diselesaikan:

“Masyarakat bukan Melayu menaruh harapan besar kebudayaan dan bahasa mereka. Biar saya nyatakan sebagai contoh, perlembaagaan Reid sebagaimana rangka awalnya tidak menyebut apa-apa tentang mengekal dan mengembangkan bahasa Cina dan Tamil atau bahasa-bahasa lain.Apabila dicadangkan kepada pemimpin Melayu bahawa perlembagaan sepatutnya dengan eksplisit menyatakan pengekalan dan perkembangan kedua-dua bahasa Cina dan Tamil hendaklah digalak dan dipelihara, mereka bersetuju”[33]

Maka bahasa Melayu diiktiraf sebagai bahasa kebangsaan dengan tidak mengenepikan bahasa lain. Ini seperti yang termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaaan Persekutuan yang menyebut:
(1) Bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu dan hendaklah dalam tulisan yang diperuntukkan melalui undang-undang oleh Parlimen:
Dengan syarat bahawa-
(a) tiada seorang pun boleh dilarang atau dihalang daripada menggunakan (selain bagi maksud rasmi), atau daripada mengajarkan atau belajar, apa-apa bahasa lain; dan
(b) tiada apa-apa jua dalam Fasal ini boleh menjejaskan hak Kerajaan Persekutuan atau hak mana-mana Kerajaan Negeri untuk memelihara dan meneruskan penggunaan dan pengajian bahasa mana-mana kaum lain di dalam Persekutuan.
Hipotesis utama disebalik meluluskan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan adalah bertujuan untuk memenuhi keperluan menyatupadukan pelbagai kaum ke arah menjadi sebuah negara yang bersatu melalui satu bahasa yang sama iaitu bahasa Melayu yang telah menjadi bahasa pengantar negara ini sejak dahulu lagi.[34]

Thursday, July 24, 2008

~Kursus~

Assalammualaikum wbt

Saya sedang berkursus mulai 24 hingga 28 Julai 2008.


Regards,
~Rohaya Abd Razak~

Saturday, July 5, 2008

Wanita

Tajuk/Lirik Lagu: Wanita

Penyanyi: Siti Nurhaliza

Huuuu…
Aku wanita punya hati nurani

Yang tak dapat dibohongi

Pabila cinta tlah membutakan mata

Dan membuat tuli telinga


Apakah salah jika aku menyinta

Apakah salah jika engkau ternyata

Pilihan hati

Belahan jiwaku ini


Cintaku ini anugerah terindah

Dari yang maha kuasa

Cintaku padamu tak pernah berubah

Meskipun kita berbeza


Apakah salah jika aku menyinta

Apakah salah jika engkau ternyata

Pilihan hati

Belahan jiwaku ini..


(Korus)

Aku wanita aku kaum hawa

Yang memang rapuh hatinya

Aku wanita aku punya cinta

Selayaknya manusia


(Korus II)

Apakah salah jika aku menyinta

Apakah salah jika engkau ternyata

Pilihan hati

Belahan jiwaku ini..


(Ulang Korus I)

(Ulang Korus II)


aaa… Ku wanita

aaa… Ku wanita….

Yang hanya perlu kau fahami


(Ulang Korus) (2x)
Oh apakah salah jika aku menyinta

Apakah salah jika engkau ternyata

Pilihan hati

Belahan jiwaku ini..


Wanita… woohoo..

Ku Wanita… ooo…

Wanita…

Friday, July 4, 2008

Undangan Ke Majlis Persandingan


Assalammualaikum..

Ahaks.. jangan panik..cool ok. K, kepada sesapa yang baca post dalam blog ni...dan ada kelapangan..saya mewakili family, dengan berbesar hati menjemput anda ke Majlis Persandingan kakak saya yang tersayang dengan pasangannya seperti didalam kad.

Semoga kehadiran dan doa anda memberi berkat kepada majlis dan pasangan pengantin. Amin..

Thursday, July 3, 2008

Perghhh.. cam BMW

adeh.. kiter masuk forum BLM Owner.. al maklum le...sejak2 reg as a member ni... rajin le plak dok intai2 sana. skali intai...hari ni ternampak la si owner white blm ni...named ynizam.. nick name la tu...

perghh..dia dh modified blm dia. bukan wat pa per pn..cuma add spoiler + bodykit je...cun siottt.. terus berubah..... cam BMW..

ni le yang buatkan kiter berkobar2 nak buat juga ....

errr.. tapi kener minta kebenaran banyak pihak dulu... (Ya Allah Ya Tuhanku... Kau tetapkanlah imanku....amin)

actually takut juga ni coz dalam masa terdekat ni maybe ada duit sket.. tapi nak guna tuk settle rumah.. jangan wat gatal tangan drive p kedai accesories dh le..uhukkk
**lu pk la sendiri... color dh sama tu....
---ptg ni nizam reply..(Airmaster + spoiler =rm100x13 bulan=rm1300... both muzzle (pair) rm300 + pasang)... total... rm1600. sapa ada duit... pinjam dulu. bayar bulan2...rm10 sebulan...waakkakaa.. (confirm xdapat :P)

Petai's Story

Little did you know ...... after reading THIS, you'll NEVER look at petai in the same way again!


Petai contains three natural sugars -sucrose, fructose and glucose. Combined with fiber, petai gives an instant, sustained and substantial boost of energy. Research has proved that just two servings of petai provide enough energy for a strenuous 90-minute workout. No wonder petai is the number one fruit with the world's leading athletes.


But energy isn't the only way petai can help us keep fit. It can also help overcome or prevent a substantial number of illnesses and conditions, making it a must to add to our daily diet.


Depression: According to a recent survey undertaken by MIND among people suffering from depression, many felt much better after eating petai. This is because petai contain tryptophan, a type of protein that the body converts into serotonin, known to make you relax, improve your mood and generally make you feel happier.


PMS(premenstrual syndrome): Forget the pills - eat petai. The vitamin B6 it contains regulates blood glucose levels, which can affect your mood.


Anaemi a: High in iron, petai can stimulate the production of haemoglobin in the blood and so helps in cases of anaemia.


Blood Pressure: This unique tropical fruit is extremely high in potassium yet low in salt, making it perfect to beat blood pressure. So much so, the US Food and Drug Administration has just allowed the petai industry to make official claims for the fruit's ability to reduce the risk of blood pressure and stroke.


Brain Power : 200 students at a Twickenham (Middlesex) school were helped through their exams this year by eating petai at breakfast, break, and lunch in a bid to boost their brain power. Research has shown that the potassium-packed fruit can assist learning by making pupils more alert.


Undrstand that bananas contain lot of potassium too so eat more banana. Just look at those monkeys, they are really active, alert, smart and cunny too!!


Constipation: High in fiber, including petai in the diet can help restore normal bowel action, helping to overcome the problem without resorting to laxatives.


Hangovers: One of the quickest ways of curing a hangover is to make a petai milkshake, sweetened with honey. The petai calms the stomach and, with the help of the honey, builds up depleted blood sugar levels, while the milk soothes and re-hydrates your system.


Heartburn: Petai has a natural antacid effect in the body, so if you suffer from heartburn, try eating petai for soothing relief.


Morning Sickness : Snacking on petai between meals helps to keep blood sugar levels up and avoid morning sickness.


Mosquito bites: Before reaching for the insect bite cream, try rubbing the affected area with the inside of the petai skin. Many people find it amazingly successful at reducing swelling and irritation.


Nerves: Petai is high in B vitamins that help calm the nervous system..


Overweight: Studies at the Institute of Psychology in Austria found pressure at work leads to gorging on comfort food like chocolate and crisps. Looking at 5,000 hospital patients, researchers found the most obese were more likely to be in high-pressure jobs. The report c oncluded that, to avoid panic-induced food cravings, we need to control our blood sugar levels by snacking on high carbohydrate foods every two hours to keep levels steady.


Ulcers: Petai is used as the dietary food against intestinal disorders because of its soft texture and smoothness. It is the only raw fruit that can be eaten without distress in over-chronicler cases. It also neutralizes over-acidity and reduces irritation by coating the lining of the stomach.


Temperature control : Many other cultures see petai as a 'cooling' fruit that can lower both the physical and emotional temperature of expectant mothers. In hoiland, for example, pregnant women eat petai to ensure their baby is born with a cool temperature.


Seasonal Affecti ve Disorder (SAD) : Petai can help SAD sufferers because they contain the natural mood enhancer, tryptophan.


Smoking: Petai can also help people trying to give up smoking. The B6, B12 they contain, as well as the potassium and magnesium found in them, help the body recover from the effects of nicotine withdrawal.


Stress: Potassium is a vital mineral, which helps normalize the heartbeat, sends oxygen to the brain and regulates your body's water balance. When we are stressed, our metabolic rate rises, thereby reducing our potassium levels. These can be rebalanced with the help of a high-potassium petai snack.


Strokes: According to research in 'The New Engla nd Journal of Medicine, ' eating petai as part of a regular diet can cut the risk of death by strokes by as much as 40%'.


Warts: Those keen on natural alternatives swear that if you want to kill off a wart, take a piece of petai and place it on the wart. Carefully hold the petai in place with a plaster or surgical tape!


So, as you can see, petai really is a natural remedy for many ills. When you compare it to an apple, it has four times the protein, twice the carbohydrates, three times the phosphorus, five times the vitamin A and iron, and twice the other vitamins and minerals. It is also rich in potassium and is one of the best value foods around. So maybe its time to change that well-known phrase so that we say, 'A Petai a day keeps the doctor away'.

1 Rejab 1429 Hijrah

Sama samalah kita ingat mengingati amalan amalan mulia yang penuh berkat ini………. BULAN REJAB Pada 4 Julai 2008 (Jumaat) kita memasuki bulan Rejab. Bulan Rejab adalah bulan Allah swt. Let's overview ada apa di sebalik bulan Rejab itu. Diriwayatkan bahwa Rasulullah saw telah bersabda, "Ketahuilah bahwa bln Rejab itu adalah bulan ALLAH swt, maka:"

1. Barang siapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH swt
2. Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab 1429h/Isra Mi'raj (Rabu, 30 Julai 2008) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa
3. Barang siapa yang berpuasa 2 hari di bulan Rejab akan mendapat kemuliaan di sisi ALLAH swt
4. Barang siapa yang berpuasa 3 hari yaitu pada tanggal 1, 2, dan 3 Rejab (4, 5, 6 Julai 2008) maka ALLAH swt akan memberikan pahala seperti 900 tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia dan seksa akhirat
5. Barang siapa berpuasa 5 hari dalam bulan ini, insyaallah permintaannya akan dimakbulkan Allah swt..InsyaAllah
6. Barang siapa berpuasa 7 hari dalam bulan ini, maka ditutupkan 7 pintu neraka Jahanam dan barang siapa berpuasa delapan hari maka akan dibukakan 8 pintu syurga
7. Barang siapa berpuasa 15 hari dalam bulan ini, maka ALLAH swt akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barang siapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH swt akan menambahkan pahalanya."
Sabda Rasulullah saw lagi :"Pada malam Mi'raj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari air batu dan lebih harum dari minyak wangi, lalu saya bertanya pada Jibril as "Wahai Jibril untuk siapakah sungai ini?"
Maka berkata Jibrilb as "Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang membaca selawat untuk engkau dibulan Rejab ini."

Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita :"Ketika kami berjalan bersama-sama Rasulullah saw ke sebuah kubur, lalu Rasulullah saw berhenti dan beliau menangis dengan amat sedih, kemudian beliau berdoa kepada ALLAH swt. Lalu saya bertanya kepada beliau "Ya Rasulullah, mengapakah engkau menangis?" Lalu beliau bersabda "Wahai Tsauban, mereka itu sedang diseksa dalam kuburnya dan saya berdoa kepada ALLAH swt, lalu ALLAH swt meringankan atas mereka."

Sabda beliau lagi "Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mahu berpuasa satu hari dan beribadah satu malam saja di bulan Rejab nescaya mereka tidak akan disiksa di dalam kubur." Tsauban bertanya "Ya Rasulullah, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam dalam bulan Rejab sudah dapat mengelakkan dari seksa kubur?"
Sabda beliau "Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus saya sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu hari dan mengerjakan solat malam sekali dalam bulan Rejab dengan niat karena ALLAH swt, kecuali ALLAH swt mencatatkan baginya seperti berpuasa satu tahun dan mengerjakan solat malam satu tahun."

p:s Rebutlah 5 perkara sblm dtg 5 perkara

Salam Takziah

(kenangan semasa hari persandingan kak long last year-9jun2007-pahang)

Assalammualaikum...
Al Fatihah....

Hari ini.. keluarga kami telah kehilangan seorang ahli akibat barah usus yang dideritai olehnya sekian lama. Semoga kembalinya beliau ke sisi Ilahi akan lebih menenangkannya dan semoga roh beliau dicucuri Allah SWT.

Beliau ialah ibu mertua kepada abang kiter Puan Hasmah Binti Baharum. Menghembuskan nafas terakhir beliau pada pukul 5.45pm semalam di Hospital Sultanah Bahiyah, Kedah. Diharapkan dugaan ini dapat ditempuhi oleh kakak ipar kiter yang sedang mengandung anak pertama.

Beliau akan di kebumikan hari ni di Jitra, Kedah (kalau xsilap kiter. Xberani nak tanya kakak ipar coz dia pn tengah sedih...)

"Semoga Allah Mencucuri Rahmat Ke Atas Roh Beliau.....amin"