Saturday, November 14, 2009

Xtvt Pagi...

Bismillahirahmanirahim..

Hermm...dh lama aku xupdate blog ni. Sebenarnya hari2 aku rasa ada je idea aku nk menaip benda2 baru atau at least topik2 yang selalu aku fikirkan tp haduyaiiii...biler dh ngadap pc... maleh lak rasanya.

Aku lebih suka menaip menggunakan laptop.. aku pn xtau naper aku maleh nk menaip lama2 gunakan pc. tp kalo ngadap benda lain.... boleh je

Agak2nya.. apa erk xtvt pagi yang wajib korunk buat... setiap hari atau at least pada setiap pagi bekerja... kalo aku... aku mesti baca paper xkisah la samada online atau thru surat khabar. aku akan pastikan benda tu aku wat setiap hari. biasanya aku akan baca utusan malaysia, berita harian dan harian metro. dan aku suka bandingkan ketiga2 isi kandungan paper ni. bukan apa, biasanya mmg nampak perbezaan penulisan dalam setiap artikel yang di tulis... samada dari segi fakta atau gaya penulisan. pernah sekali aku terbaca satu artikel dalam salah satu dari paper ni...
sepanjang pembacaan aku... artikel yang mempunyai lebih kurang 300 patah perkataan ini di tulis dengan gaya penulisan remaja 15 tahun....student PMR.

naper aku ckp camtu erk?? sbb nyer, aku bleh nampak penggunaan perkataan yang sama di ulang berkali2 walaupun hanya selepas 2 baris perkataan.padahal terdapat satu atau dua lagi opsyen tuk menggantikan perkataan yang digunakan yang membawa maksud sama. dan, kalau xsilap aku... ia diulang hampir sebanyak 20 kali. aku pun heran, editor dia xcheck ke gaya penulisan wartawan. nak je aku email kt wartawan tu.

bukan la aku nk ckp yang aku pandai tp aku rasa itu bukan gaya penulisan seorang wartawan.

satu lagi...pasal kes flet hijau kt Putrajaya yang dikatakan sebagai sarang maksiat. aku xtau la kebenarannya sbb aku pn dh lama xstay sana. last aku dok sana tahun 2005. itu pun xlama sangat. dalam 5-6 bulan je. gpun citer ni timbul dalam sebulan dua ni. dan aku lak baru je 4 bulan bertukar balik dari Sarawak so, aku xberani nk komen apa2 sbb yang pasti, aku stay kt kl. ehikss... berulang hari2 ke Putrajaya.

Aku bukan la nk komen isi kandungan artikel tu cuma masa aku dan kawan2 lain baca artikel tu, kawan2 yang stay kt Putrajaya menyuarakan rasa xpuas hati. Sebab??? aha... ni yang aku nk citer. Sbbnya gambar yang digunakan untuk diselitkan dalam artikel tu dikatakan adalah gambar kuaters di Presint 16. Hermm.. xbaik la camtu kan. Boleh mendatangkan salah faham. kalo nk citer pasal flet ijau, amik la gambar flet ijau. jangan la amik gambar lain. even aku xtau gambar tu adalah gambar kuaters dari presint mana (sbb Putrajaya ni banyak kuaters kerajaan) tp aku bleh tau yang tu bukan flet ijau sbb flet ijau, sah2 kaler ijau.

So, bagi aku... as a reporter... diaorang ni wajib laporkan sesuatu yang betul supaya xmendatangkan syak bg org lain. takut2 boleh mendatangkan dosa akibat syak wasangka dan salah faham. xperlu la melariskan jualan akhbar dengan benda2 yang panas tapi nonsense sbb aku yakin, seorang yang berakal... akan pandai menilai sesuatu yang baik dan buruk tanpa perlu ada hasutan.

sesungguhnya.... "hujung mata pena itu lebih tajam dari hujung sebilah pedang"............. jadikan rezeki dari kerja kita sebagai rezeki halal sbb rezeki halal itu walaupun sikit ...... lebih berkat.

No comments: