Sunday, January 31, 2010

Aku bercerita tentang........

KEMALANGAN.......

Herm..kalo korunk ingat, sebelum ni aku penah post pasal siri-siri kemalangan ngeri yang terjadi di negara kita.. then aku penah bitaw yang aku akan komen pasal ni... aku komen pn based on pengalaman aku la kan... related dengan apa yang aku nk citer ni..

actually, aku pn speed driver gak.. ye la.. cam aku penah citer sebelum2 ni.. kalo kener time aku nk speed... mmg aku speed. the most faster yang penah aku speed adalah 160km/jam dan itu cuma skali je aku buat. masa tu aku otw dr jb ke kl.. pastu aku dh xbuat dh. then baru2 ni masa aku otw balik dr taiping.. paling laju aku wat 150km/jam. sbb aku nk kejar masa coz masa tu dh petang. risau gak aku drive sengsorang. whatever speed yang aku wat pun.. 1st thing yang aku pk mestilah keselamatan. even time tu aku sorang, i'll make sure yang aku akan pk pasal keselamatan diri aku.. the 1st la. then keselamatan pengguna jalan raya yang lain.

mesti ada yang mencebik kan.... hermm..k, aku terangkan sket. mesti korunk ckp "kalo dh speed tu, apa g nk pk pasal keselamatan.. confirm2 time speed tu pun dh langgar keselamatan".. betul tu... tp bg aku.. sebagai pengguna.. lantak korunk la nk speed baper laju pun. jadi pa pe.. tanggung sendiri. samada jd kt korunk atau kt org lain... once terjadi sesuatu yang xelok.. sebagai pemandu.. apa pun alasannya.. tanggungjawab dunia akhirat adalah di tangan kita. sbb tu bg aku, kalo aku nk speed... aku akan pastikan time tu jalan lengang or paling tidak pn... agak lengang... means, xbanyak pengguna lain. dan paling aku titik beratkan adalah ... at least xramai penunggang motosikal coz aku faham sangat risiko penunggang motor ni. aku pn penah tunggang motosikal.

kedua, aku akan pastikan dalam dok speeding tu... aku masih menggunakan kesemua alatan keselamatan yang dibekalkan oleh pembuat kereta.. maksudnya.. kalo gelap atau hujan.. aku make sure yang lampu on. kalo nk turn, aku akan pastikan yang aku gunakan signal... dan jarak pn aku amat titik beratkan. aku akan pastikan jarak paling selamat tuk aku wat sesuatu tindakan. walaupun nampak cam aku ni agak 'samseng jalanraya' tp aku bukan sewenangnyer nk bg org maki aku. kurang2 aku pn jaga gak dosa pahala org. ye la. kalo aku sik bg org dok maki aku... aku dengan dia.. dedua bertambah saham dosa tu. dh la pahala ntah banyak mana jerk.. nk g minta org dok maki2.. idak le teman...

then... kalaupun aku nk turn lane xmo guna signal, aku rasa xsalah cuma time ni aku akan pastikan keter aku dengan keter org di depan atau belakang tu dalam jarak yang paling selamat. paling selamat bg aku adalah 1 km atau at least 500 meter.. maklum je la.. kalo kita rasa 100 meter tu dh selamat.. blom tentu bg org len. nak2 kalo kita ni jenis yang terkedek2 tukar laluan.. signal dh berzaman bg ni tp 10 minit pn blom tentu kita dh tukar ke laluan sebelah. org belakang ni nak rush ke apa.. kita xtau. beberapa kali la aku penah terkena dengan situasi ni. aku bg signal... coz time tu jarak aku dalam 200 meter di depan keter blakang. keter blakang lak ala2 makan angin ... lebih kurang dalam 40-60km/jam aku rasa dia drive di laluan paling laju. so aku pn turn la dengan kadar yang cepat.. tetiba mamat blakang ni yang stakat pakai waja tp pasang plak @ sejenis pingat (korunk tau la kan dia ni kejer apa... kalo org gomen.. aku sure korunk tau apa jawatan mamat ni)... speed kemain lajunyer n hon kt aku.. mmg aku menyumpah la. td ko bukan men makan angin... aku nk masuk line.. ko nk speed2 ...pastu hon aku. tp aku nyumpah dalam ati je la.. (tambah dosa aku....) pastu dia dok men zig zag kt atas jalan tu.. nk tunjuk xpuas ati la konon...cam monyet je aku rasa... (tambah g dosa aku... adehhh.... sian monyet.. xtau pa pe pun terlibat gak).. so kat sini sebenarnya adalah sikap

samada sikap menunjuk2 atau sikap baran. aku ngaku, aku pn baran gak atas jalan. kadang2 aku kejar balik keter yang wat aku hot. atau mana2 keter yang xreti nk sabar tunggu org tukar laluan n ada yang jenis buta tp nk gak drive malam (yg jenis on lampu tinggi)... xkener kt aku xpe la. kalo kener kt aku... korunk jangan heran la kalo ada dak pompuan yang kejar balik dr belakang n balas apa yang korunk wat. sure aku la tu... xtau la kalo ada org len. aku paling pantang.. biler ada keter yang dok bg high beam padahal dia nun jauh di hujung dunia.. pastu dia dengan butanya xbleh nampak yang kt laluan sebelah menyebelah ni padat dengan kenderaan... kadang2 aku dh maleh nk layan.. saja je aku slowkan speed aku.. pastu aku bg dia laluan then cepat2 aku masuk balik n aku wat apa yang dia wat kt aku. kebiasaannya adalah kesalahan lampu tinggi. aku rasa kalo org yang jenis xreti drive malam dengan lampu biasa.. bek tayah la drive waktu malam kalo hanya nk menyusahkan org.

kemalangan di negara kita ni xkan kurang selagi pemandu2 di Malaysia mengekalkan sikap2 ni :

1) PHD - perasaan hasad dengki
** drive slow tp biler org nk potong... sengaja dia lajukan speed dia...

2) suka menunjuk2
** sukati dia je cam jalan tu dia yang bg duit soh org buat... nk2 yang jenis suka men cilok2 ni

3) baran
** cam aku juga la ni... xsabar

4) ego
** ni biasanya yang drive keter besar2.. kononnyer keter dia paling berhak kt laluan paling laju walaupun drive 60km/jam je. kalo aku kan... jenis ni aku ckp dia driver yang berhati2 jaga keter bos dia... walaupun keter tu dia punya n rege 1/2 juta skali pun.. apa aku peduli. aku tetap ckp dia driver

5) buta
** cam aku ckp td la.. suka guna high beam atau on lampu tinggi sepanjang masa.

6) bodoh n bangang
** ada undang2 tp xreti nk guna... ada peraturan tp xpk pasal keselamatan

7) blur
** ntah.. jenis ni aku xtau nk terangkan camne..

kesimpulannya.. dalam banyak2 yang aku dok bebel ni.. mesti ada gak yang sangkut kt aku atau korunk so pa pe pun yang kita nk wat.. setiap kejadian yang berpunca dr kita... terima dan akui lah.. jangan nk tuding2 jari.. selamat kt dunia.. blom tentu selamat dalam lubang kubur...

No comments: