Wednesday, June 4, 2008

Minyak oh Minyak

Salam... Petang semalam masa tengah belek2.. Berita Harian & Utusan Malaysia online.... aku terbaca pasal PM panggey reporters tuk announce something...oil price. aku xle heran sangat pasal sebelum ni aku baca, depa kata harga minyak ikut harga pasaran start Ogos...

Kol 5.15pm lebih kurang, aku balik kejer. kebetulan dari semalam lagi meter minyak aku dah bagi warning cuma aku je wat2 xpaham...huhuu.. so, kebetulan time balik, aku lalu kat pam station.. mak ai.. banyaknyer keter... huhuhu...pelik la juga. aku tanya member aku pasai pe. dia lagi la xtau coz dia tumpang aku. adeh, silap la plak p tanya orang. ampeh.. then dok terpk2 puncanya.. aku teringat citer Farah Fauzana kat Hotfm pagi tadi.. dia kata dia dapat sms bagitau harga minyak nak naik...tapi sms tu kelmarin dulu..so, aku pn terpk benda yang sama la walaupun aku xtau pa pe pasal kenaikan harga minyak...then... aku bagitau member aku...

aku : "ja, cepat kuar phone ko."

hajar: " nak wat pe kak??"

konpius minah tu di buat dek aku.....

aku: "ko amik gambar keter2 yang berderet ni"

hajar: "akak ni biar betul..."

aku: "alah... ko amik je.. akak nak add kat blog akak..."...hahahaa..pastu aku dengan dia mula la wat pangai ampeh kitaorang...

seronok gak dok perhati gelagat orang ni... ada brother depan aku tu....siap goncang g keter dia.. konon2 nak bagi masuk banyak la tu... iskh.. xpaham aku. disebabkan mmg aku xberniat isi minyak pasal kenaikan harga so, aku maintain je la isi rm50. sebelum masuk keter lepas isi minyak.. aku sempat gak toleh belakang... mak ai.. dah bersusun keter... huhuhuu...
balik rumah.. cam biasa la.. aku on laptop kesayangan aku.. masuk room yang selalu aku 'lepak'....then aku tengok diaorang ni dok sembang pasal harga minyak naik....rm0.78 & rm1 tuk diesel.. dengan pantasnya.. aku buka web Berita Harian Online.. perghhhhh...mmg betul la. then, cam biasa la.. budak2 ni dok sembang kat room.. bukan ada berita lengkap. aku dengan rajinnya.. copy berita lengkap kat BH tu.. then paste kat room.. perghhhhhh... xsampai 5 minit pn... panas..panas...panas.. room tu disebabkan berita tadi. awal2 tadi mmg dah kecoh tapi lepas berita penuh 'disiarkan'... habis segenap rakyat kuar.. adeh....

maka kuar la bermacam2 spekulasi.. maki hamun..sumpah seranah.. macam2 g la.. geleng kepala aku baca. bagi aku, nak wat pe g. dok mengata pn.. benda dah jadi. so, buat sakit hati lagi ada la. benda2 ni ada pro dan kontra so bergantung pada kita la nak amik dari side mana. kalo nak ikut perasaan terbeban.. aku lagi terbeban tapi maleh nak pk pasal benda2 camni.. kusut!!

dan orang dok berlumba2 nak p isi minyak sampai jammed merata2..for what?? kalaupun dapat isi minyak sebelum tengah malam ni... abis2 kuat pn.. seminggu lepas tu nak kener isi balik..sama juga la. lain la kalau nak amik kira kata2 abah aku.." kalo xmau minyak mahai... p isi minyak penuh2.. pastu lepakkan keter kat garaj.. taip2 pagi panaskan enjin. tapi panaskan enjin pn.. pakai minyak gak kan...so, sama je la"... ada betoi gak kata2 abah aku tu. orang yang skolah xtinggi pn bleh pk benda2 remeh tu.. ni kan plak kita. kadang2 aku dok perhati.. rakyat Malaysia ni cepat sangat melatah..pening2...

pa pe pn.. benda dah jadi so buat camne tetap akan sama. silap2 lagi teruk. cam kata ina.. " saya malaih nak layan kak. cam anjing menyalak bukit je"... so, faham2 la sendiri.

kalau kita xmampu... time ni la kita jenguk balik kat mana salah silap kita. Allah tu bagi kita rezeki dari usaha kita. kalau pandai guna.. mmg dah cukup cuma kita ni je kadang2 'xsedar diri'. bila jadi benda2 camni.. mula la nak melatah. pastu cam biasa balik so apa pekdah kat situ.. nothing !!!

bukan la sebab aku ni kejer gomen...aku kener sokong gomen. cuma aku rasa ada sebab dan kalau pk leklok pn... kita sendiri bleh tau apa sebabnya... tayah tunggu orang bagitau. aku pn bengang gak sebab benda ni tetiba je jadi. pastu tinggi lak harganya. mmg xready langsung...

so, nasihat aku... muhasabah diri balik.. kalau diaorang tu mmg menganiaya rakyat...jangan la bimbang.. Allah akan tanya gak diorang kat SANA... so, kita ni teruskan la apa yang patut....
-----end-------

No comments: