Sunday, April 4, 2010

Kehilangan yang dirasai ramai....

Yanie Mentor & Din Beramboi... hermmm.. dua nama yang rasanya agak glem tp kurang diberi perhatian semasa hayat mereka.. tp apabila ketiadaan mereka.. buat selamanya, hampir semua yang mengenali mereka begitu merasai akannya.... termasuk aku

sebenarnya aku bukan orang yang tergila2kan selebriti. jarang aku nak syok giler2 kt seseorang artis... dan rasanya aku bukan jenis manusia yang fanatik kepada manusia yang lain. aku bukan jenis tu. aku pn bukan jenis yang suka amik port satu2 hal... cuma aku akan pastikan sesuatu yang penting, at least aku tau...

Yanie,
sebagai seorang selebriti (penyanyi dan pelakon).. bakat arwah dicungkil dr program realiti...Mentor. aku ikuti gak perkembangan semasa mentor dulu. maklum la, rancangan baru dan mereka ni plak dapat tunjuk ajar secara direct dr artis2 berbakat... walaupun aku xlayan tiap2 mggu tp aku amik tau masa tu. aku rasa ramai yang ingat camne arwah hampir tiap2 kali persembahan akan di kritik hebat tp arwah ni ... betul la kata Fara Fauzana.. seorang yang suka belajar dan memperbaiki kelemahan diri. dan lepas sehari kembalinya arwah ke Rahmatullah, aku baca berita secara online... aku dapat la baca komen2 dan imbasan kenangan kawan2 yang pernah rapat dengan arwah.. hermm... bila baca komen Fara tetiba air mata aku bergenang... dan menitis.. hanya satu gabungan perkataan sahaja yang diluahkan oleh Fara... membawa kepada tumpahnya air mata aku bila teringatkan arwah. aku xpenah jumpa arwah tp aku pernah menjadi peminat setia siri Fara... dan bila Fara katakan yang arwah adalah sama karektornya dengan Wanda dalam siri tersebut... seorang yang lurus bendul... bayangkan camne Wanda dalam siri tu..terlalu naif dan sering di buli. ditambah arwah adalah artis baru dan berasal dr kampung so aku rasa.... mmg xakan tidak.. arwah juga menghadapi situasi tu. aku ni bukanlah seorang yang terlalu baik.. sebagai manusia yang terlalu biasa... aku sama cam orang lain tp aku bayangkan yang arwah ni sama dengan Wanda so, dapat aku rasakan arwah seorang yang sangat baik... sbb tu la air mata aku menitik tanpa paksaan.... aku xbleh kalo orang baik kener buli... aku cepat sebak...

Din Beramboi,
yeap... aku mengenali arwah since siri kartun Din Beramboi kt Majalah Ujang g... bukan secara personal tp karektor tersebut... aku masih ingat g camne suatu ketika dulu arwah pernah 'bertelingkah' dengan majalah tersebut mengenai hak cipta majalah dan siri kartun tersebut... kesudahannya je yang aku xtau coz pas kisah tu aku rasa cam dh malas nk layan majalah Ujang. aku juga pernah kenal arwah semasa arwah mengendalikan rancangan di THR... xlama pastu aku rasa arwah cam menyembunyikan diri.. senyap je. lately ni je arwah cam kuar balik dan impactnya agak terasa... sehinggalah ke akhir hayatnya.
since Era banyak kisah2 yang xbest, aku dh xlayan Era.. aku beralih ke Hot.. dan since 2 tahun ni aku banyak mendengar Sinar.... tp kadang2 kalo aku oustation... tercari2 gak la station radio lain dan biasanya aku dengar time pagi2 je coz pas kol 8.30am... kedudukan aku adalah di dalam opis. pernah la beberapa kali aku termasuk channel Era fm dan aku sempatla mendengar Riuh Pagi di Era.... sempat gak la senyum sorang2 melayan betapa riuhnya arwah melayan panggilan pendengar.. dan betapa Pak Nil berbahak2.... xterkata2 melayan celoteh arwah...
aku juga dengar segmen Sawan Cara ...betapa arwah menjawab dengan jawapan yang kadang2 xmasuk akal... dan satu segmen lain di mana arwah dan pendengar 'bertikam lidah' mengenai isu2 yang diajukan. kadang2 kedengaran agak kasar tp aku rasa dan terlalu yakin yang pendengar Era dah faham sangat.....siapa DIN BERAMBOI... jujur plak aku rasa kenyataan Pak Nil yang mengakui bahawa Riuh Pagi di Era adalah milik arwah.... sbb mmg itulah hakikatnya.
aku juga masih ingat camne arwah membawakan kisah ALONG dalam lagunya yang dalam perancangan untuk di angkat ke filem oleh arwah dan Abang Afdlin Shauki yang akhirnya xkesampaian .... dimana Abang Afdlin bercadang menjadikan arwah sebagai teraju utama... iaitu lagu Along Bukit Beruntung... kalo xsilap aku.. lagu tu sebenarnya dh lama.. sebelum rancangan AHHA lagi... or maybe aku yang silap. dan aku pn seperti Abang Afdlin mengakui bahawa mmg xde orang lain yang lebih layak memegang watak tersebut. Lawak arwah mmg lawak yang asli... terlalu spontan...

dan... sejak arwah pergi meninggalkan kita semua buat terakhir kalinya................ berkali2 air mata aku tumpah. padahal aku bukanlah antara insan yang rapat dengan arwah.. aku je kenal arwah tp arwah mmg xpenah kenal aku pn... cuma rasa tu kuat coz betul la kata Pak Nil ... arwah adalah ubat kesedihan kita......... sejak peninggalan arwah juga, aku banyak surf tenet mengorek kisah2 yang berkaitan dan aku dapat rasakan yang sebenarnya ramai menyayangi arwah.

Al Fatihah.........

No comments: