Saturday, April 18, 2009

Exora

Exora..... MPV pertama Malaysia
(emblem Exora.. cantik Proton wat skang ni... untuk semua model keter dia)
Hari ni aku xkejer... mmg cuti pn coz aku kejer 5 (lampu break belakang. di bahagian atas... siap ada spoiler gik.. cayalah. errr,... org panggey benda tu spoiler kan??? (mode blur))
hari seminggu... tp kalo sampai time sengal, aku kejer 7 hari seminggu (no claim)...
Actually aku dh set dengan bdk2 ni nk p tengok Exora so, kol 10 am aku dengan Syah ke rumah Kikull tuk sama2 ke sana. Lgpun Kikull tumpang aku coz keter dia member dia pinjam. Mak aii.. blom bangun gik mamat ni. Jadi kejer lak kitaorng p kejutkan dia....pastu dia jemput masuk. Sementara menunggu dia.. sempatlah kitaorng membaham makanan yang ada...kekekekek (mmg xsarapan pn lagi)(lampu belakang + lampu break + signal... cun seh. siap guna lampu LED gik tu..)

Lepas semua dh settle, aku, syah n kikull pn bergerak ke Proton Edar Batu 3 dengan 2 buah kereta. sampai kat sana, org xramai lagi so sempat la belek2 Exora tu. Ada sebiji je..kaler biru.(yehaaaa... ini la idaman Syah masa tengok Exora. berkali2 dia cakap dia nk benda alah ni.. hak hak hak.nasib la. tp mmg cun seh. tengok sistem gear dia tp bg aku bahaya sket kalo ada bdk2 kecik main kt area ni. nk2 tengah drive coz keter ni auto kan.. gear dia lak mmg jenis lembut. tersentuh sket je dh gerak. mesti korunk tanya katner tempat letak air yang cam dalam BLM. kalo BLM tempatnya bawah dr dashboard yg area radio tu tp untuk Exora kedudukan dia kt depan handbreak. sama je tp kedudukan gear BLM dan Exora ni yang xsama. So, bg aku....sesapa yang tinggi n ada tangan yang panjang, sesuai la pakai Exora coz nk capai tu payah sket.... kalo aku la)
Ok la Exora ni. Actually ni 1st time (Exora pakai rim 15". tp kalau nk letgo pn aku xbleh amik coz dia pakai 5 lubang. BLM pakai 4 lubang so, kesimpulannya xsesuai) aku p tengok keter yang baru di launch. Semua sudut aku belek. Interior n exterior dia mmg best. (Kalo xsilap aku ni ruang tengah. lupa laa... adehh.. pintu bleh buka dedua dan ruang ni agak luas dan selesa la kalo nk masuk 3 org dewasa yang godang2. bila lipat kerusi tu tuk laluan org belakang.... mmg selesa gila la... tayah nk senget2 kaki kuar. tp yang xbestnyer, bila lipat kusi ni sampai abis, dia cepat bidas. so, part ni kener hati2 sket la. xtau la plak aku kalau yg ni je ada problem camtu....maklum le 1st batch)
Kalo aku ada duit lg, mmg aku angkat satu tp masalah aku ni lak, mmg xberminat keter yang xde bonet luas
(berapa punya luas ruang belakang dia. bagi aku untuk perjalanan bersama family dengan jarak yang jauh dan muatan yang agak banyak, Exora ni memadai untuk dinaiki oleh 5 org dewasa (max). itu adalah unttuk keselesaan la coz faham2 la. mana2 mpv pn mmg bonet xluas)
Aku tengok Syah mmg nampak berminat cuma(ni yang aku jeles... LED signal tu.. bebdk kelab aku pn dh ramai yang tukar ke LED tp aku tunggu ada duit dulu la.ehiksss...acik ni semedang je pokai)
aku je yang cam layan xlayan. ekkekeke... Pape pn, congrats to (pandangan belakang Exora. cun juga)
PROTON coz dapat built MPV pertama cuma harap2 semuanya akan berjalan lancar la(emblem depan dia cam pesona sket. lampu depan cam mata belalang. tp fog lamp area..... aku xnafikan...cantik gik BLM nyer...hahahhaa. yg aku jeles sbb Exora come with GPS device... ampeh toi)
So, kat sini ada sket gambar yang sempat di snap

No comments: