Sunday, May 3, 2009

@ku p pengilan

(antara juadah yang dihidangkan)

Hari ni aku dapat undangan pengilan oleh atuk saudara Yan.... adik dia kawen. Nama je atuk tp muda gik...baru 40an. Panggilan sebab pangkat tu tp bukan pangkat kurniaan sultan la... kekekeke(Dewan Suarah, Kuching)

Kitaorang gerak ke sana dalam kol 10.15am coz aku terlewat. pagi2 dh cuci keter. pastu aku call mak. seronok sangat berborak dengan mak. pastu dapat sembang kejap dengan Ain. tu yang leka.... haa,, sebelum tu... korunk tau xpengilan tu apa?? pengilan tu adalah kenduri kawen. tempatnyer xde la jauh mana pn dr rumah aku cuma kat sini majlis start awal. dan majlis lak dalam dewan so, faham2 je la erk camne.... agak formal.
(aku dan yan... baru sampai pastu dapat sms yang family atuk dia lambat sket...so, apa gik. start la projek.... buat giler.... kakaka. nk kuar dulu segan coz xkenal org. lgpn kt luar panas giler so, lepak dalam keter dulu la)
kitaorang janji dengan family atuk dia tp adehhh...diaorg lak lambat so untuk ilangkan bosan yang melanda... sambil tunggu kt parking (muka control... jap g beransur2 muka hampeh)
kitaorg wat giler dalam keter... sengal berjemaah la ni.. adehhhhh... dari muka yang paling control (tp aku xcun so control (dah start hampeh sket)
camne pun ttp nampak cam xcontrol...sadis tol) hingga la ke muka paling ampeh (tp xberapa nk ampeh sangat la).(hahhahhaaa..... buruk giler.. dedua dh sengal otak time ni coz lama sangat tunggu)

dalam 15 minit pastu baru la atuk Yan sampai dengan family dia. bila dh salam lebih kurang dengan nenek dan mak sedara dia... kitaorng pn gerak masuk dewan.. nyesal lak aku pakai high heel. dh kener jalan control.. kener panjat tangga... ikshh.. kalo tau td, baik aku pakai sandle jerk.

hermm.. suasana dalam dewan meriah giler. (ketibaan pasangan mempelai...siap ada inang yang tabur kelopak mawar atas laluan lagi...bestnyer)
aku tertarik dengan pintu masuk pengantin(ni la laluan masuk pengantin yang aku cakap tu... sweet je design n fabric dia)
... pastu salam2 dengan tuan rumah (kalo dh majlis kt dewan kira cam tuan dewan la kot kan...huhuhuu). pastu terus p cari port 2-3 kali gak la tukar meja...adehhh... sib bek la blom sampai tahap sengal aku nk makan bersila.... kalo x, confirm gempak dewan tu...

masa kitaorg panjat tangga dewan td, pengantin baru je sampai. so, xlama lepas kitaorg dpt port tuk isi perut nnt, pengantin pn sampai. aku dengan sepantas gaban pn capai la handphone coz aku ni xmampu nk beli kamera.... pakai hp je la. ini pn hp murah jer... huhuu. jd la, janji bleh surf tenet (tp jarang gak aku pakai tuk surf tenet coz slow tahap lipan)..........
wow...cun n hensom pengantinnyer. (pasangan pengantin pertama.. ini la adik atuk Yan. En Osman bin Junaidi.... lecture UiTM Sarawak)
jeles lak aku...pastu mula la dok terbayang2 yang aku berada di situ...iskhhhhhh... (pasangan pengantin kedua... yg lelaki adalah adik kepada pengantin perempuan)
(perasaan je ni...jauhkan). pengantin lalu depan aku coz kedudukan aku adalah tepi laluan pengantin cuma xtau naper... tetiba tangan aku ketar. amik gambar pn gegar semacam.. lama gak keadaan tu. xtau apa sebab,.. pastu biler tengok gambar, mmg xpuas hati sangat2. berkali2 aku snap, gambar gegar. bila aku snap gambar lain, ok lak.. adehhh... bengang tol le. rugi sehhh

aku ikut je pergerakan pengantin dengan mata aku yg dh ditouch up ni...kekkekee... bila pengantin sampai kt pelamin baru la aku pasan yang pelamin tu cam ada 2 tempat tuk 2 pasangan. aku tanya auntie Nana. (auntie Yan...auntie Nana. yg lelaki baju oren tu... atuk Yan... En Ramli b. Junaidi)
dia cakap mmg ada 2 pasangan pn. elok je pengantin duduk kt pelamin, maka berjalan la satu pasangan lagi. sama gak. time ni tangan ku ketar balik.. arghhhhhhhh.. tension

so, aku malas nk snap gambar pengantin...aku snap je gambar bunga (laju giler mamat ni jalan... xsempat nk soh posing...hahhahaa)
kt laluan pengantin tu,,...padan muka. puas hati aku. then aku snap gambar makanan...hahhahaa.. lantakkan. nk sangat wat pangai. bila kedua2 pasangan pengantin dah lek lok park atas kusi memasing, juruacara pn start kejer. best celoteh dia.. maybe sbb undangan bukan 100% org Sarawak so, dia cakap keyelll la.. perghhhh.. cayalah pakcik.. kalo aku xlapar.. nk je aku soh dia bercakap sampai Subuh tp sbb perut aku dh berkaraoke dondang sayang so, aku rasa cam lama lak pakcik ni berhujah. ngalahkan org nk tanding kusi parlimen....

lepas dia dh abis berhujah...siap berpantun bagai, tiba la masa merenjis. ahli family (kakakkaa...ayat baru) dijemput naik pentas tuk merenjis. then, majlis makan apa ntah. lupa aku.... tp acara ni best. dalam setiap majlis kawen org Sarawak, mesti ada adat ni. tradisi... tp masa tu hp aku lak wat hal... satu xbleh nk snap. konon2 memori xcukup dan satu g bateri abis. Ya Allah, tabahkanlah hati hambaMu ini.... tp sebelum tu...aku lupa. sebelum merenjis tadi,
ada tarian zapin. yang ni aku sempat rakam video gik tp xbleh lak nk send. macam2 la masalah.. bengang aku. tp ada 2 keping kot gambar yang aku sempat snap....

lepas semua majlis atas pentas tu selesai, kedua pasangan dijemput turun ke bawah untuk menjamu selera... masa ni diaorg pasang lagu bunga citra lestari dengan ari lasso (ntah apa tajuk dia...aku lupa) alahaiii... terawang2 lak rasanya time tu...adehhh. pe kena aku ni... jiwanggggggggggg ke sasau ni.. kakkakaaa

pastu tetiba lak dia pasang lagu cam nk p berperang. siap aku tanya Yan gik "kenak nya pasang lagu ya? kedak mok berperang jak"... maksudnya, naper diaorang pasal lagu tu. cam nk berperang jer.... pastu yang bagitau "tangga kitak sia.. ya la nya mok berperang..."... translate lagi "akak tengok la kat sana. dia nk berperang la tu.... pastu aku pn pusing... mak aiii... semua bdk2 mentara yang bawa nasi (cantik bunga dia dan atas hamparan merah tu adalah kelopak mawar segar yang ditabur masa pengantin sedang lalu)
kuar dr belakang pentas dalam dua barisan dengan kedua2 tangan pegang bekas nasi tambah.... adehhh... mmg gimik tol tp aku xsempat nk snap coz hp aku problem..

then, bila semua dh berterabur... aku try la snap gambar... sekali boleh daa... ya rabbi... betul2 menguji aku l hp ni... sib bek la aku beli pakai duit sendiri.. kalo x, dh lama jadi hp celup siram ni.

k la.. aku dh penat... nk rest jap coz pas balik kenduri td aku masuk opis jap. amik barang. jap2 g kalo larat(pengantin dan family sedang bersalam dengan tetamu yang berangkat meninggalkan majlis)
,.... aku wat kejer coz kalo nk harap masa kt opis.. mmg xterdaya. rasanya kalo aku tumpu betul2 kejer tu.... (atuk Yan sembang dengan adik dia)
mmg bleh siap tp elok je siap.. aku pn giler... confirm so, sbb tu aku xmo stress kan sangat paler aku kt opis.. cukup la aku yg kejer cam pencacai ni. sakit badan xpe.. jangan sakit otak....

nnt sian mak abah aku....confirm sedihnyer. aku xmo susahkan sesapa. biar aku je yang susah.... sbb tu biler org cakap aku xwat kejer.. aku terasa giler2.

p/s: biler tenung lama2 gambar aku, aku rasa aku dh semakin tembam...ayokkkkk. camne ni??? huhuhuuu

No comments: