Wednesday, October 15, 2008

Ye ye...akhirnya.... tp...sob sob

ehikss... kol 1pm... faty datang tempat aku... "oit aya, jom la. ko nak p ke x?".....

"jap2.... ko tunggu jap erk. kiter call sue dr tadi xdapat2. dia kata nak ikut"...

"sue mana ni? ko tayah la ajak dia. dia bukan nak derma pn"........."mmg la dia xmo derma. tp dia nak tengok kita derma. nnt len kali dia pn nak try derma gak"........

aku terus mendail tp xberjawab...dh baper kali dail ni... adehhh.. kalau phone ni bleh cakap...dh lama marah aku... "oitttt...apa picit2 ni. geli la.. ampeh tol"... adehh.. jangan la ko cakap camtu phone. mau den jatuh xbangun2...sob2.

"jom la. xdapat pn"......"xpe la. nnt aku sms je la dia"....."ko bawa apa lagi erk? buku je kan?"

"haah".......

kitaorang pn blah le turun bawah.. p lobi coz port derma darah tu kat lobi jerk.....

"nak derma darah ke cik?"......."ye"..... "k, cik isi borang ni dulu. dh penah derma ke sebelum ni? ada buku x??"....."ada"..............so, aku dengan faty...serentak hulur buku derma darah tu kat doktor. aku rasa dia doktor....pastu dia bagi kitaorang borang....soh isi... dengan penuh semangat.. kami pn isi ler...

"k, cik duduk sana erk. check darah dulu"..... " k, terima kasih erk".....

"ekekekee...seram lak rasanya nak cucuk jari ni..." aku bagitau faty. sambil tu dok hulur jari kat doktor....."sakit ke?" doktor tanya. "ehiksss...xde la. saja sembang2".... uwaa... dh siap erk. eekekeke..sebenarnya ni la caranya aku elak dr takut jarum. alah. lagipun time menjahit mmg dh selalu kener. lagi sakit dr tu. cuma kali ni darah aku cam xmo berhenti je kuar. penuh le kesan darah kat kapas yang dia bagi tu....

"k. cik boleh check tekanan darah kat sana ye"....."terima kasih"....aku pn bergerak la. punya la laju doktor ni tanya aku tp disebabkan dia senyum n dia mmg cantik ....aku jawab je la. orang baik dengan kita...kita pn kener la layan baik..... lepas dh check tekanan darah... dan sebagainya... aku pn pilih la katil yang aku nak. hermm..aku suka bagi tangan kiri coz aku buat kejer tangan kanan....sebelah aku...sob sob...mamat mana ntah. xpandang la plak

"kejap ye. nak cari urat"....baik je nurse ni treat aku...uwaaaaaa..terharunya. aku ni mmg xbleh orang wat baik sket...cepat terharu...sob sob.... "ok"... so, nurse tu pn mulakan la operasi dia mencari urat lengan aku. sambil2 tu dia ke hulu hilir ambil peralatan. cuma dia dh pam lengan aku...cam nak check tekanan darah tu....aku lak dok genggam paip pvc yang dia bagi...

"eh...naper ni? kenapa berdarah?".... uiks...ada orang pegang tangan aku. oooo...doktor yang mula2 tegur tadi.. haah la. darah dh penuh kat tangan n paip yang aku pegang tu. rupanya darah kesan dr cucuk kat jari tu xabis lagi kuar...sob sob... pastu doktor tu pn lap le tangan aku n paip tu dan tukarkan kapas yang baru sbb kapas sedia ada dh penuh darah. selalunya xde lak camni...ehikss..maybe aku baru lepas makan kot sebelum turun derma darah.......

bila dh settle semua tu...nurse yang dok cari urat tadi pn sampai... dia sapu ubat bius...lembut je dia wat kejer...confirm xsakit... aku dh biasa so xde la gabra pn...dok tersengeh2 dengan faty. dia lak kat katil hujung sana... so memasing cuma mampu sengeh jerk. nak sembang...segan coz keliling kitaorang ..sob sob...sumer nyer pakwes2....

nurse yang cucuk lengan aku tu buat kejer lembut jerk. siap tanya g...."sakit x?"...aku cuma geleng paler jer... mmg xsakit pn.... lepas dh siap semua kejer dia... dia ke sana sini tuk buat kejer2 lain. aku lak... nak tekan paip yang dia bagi tu lebih2 sangat pn xbleh coz jari aku masih berdarah so sibuk la dok intai jari tu. bukan apa... aku nak buang kapas kat jari tu...kalau kapas tu masih kat situ....susah aku nak genggam paip...herm... masa aku dok gerak2kan tangan tu la...aku rasa cam jarum yang cucuk kat lengan cam beralih sket. huhhhuuuuu.... rasa sengal sket.
ehiksss...... kapas dh boleh buang. darah kat jari dh berhenti so, bleh la duduk rileks tunggu darah penuh dalam pack tu. everytime derma darah... 1 pack darah aku yang diambil = 450ml. nurse yang cucuk lengan tadi,...aku xtau nama dia. xsempat nak intai nametag... tp aku panggey nurse baik je le..... actually semua pn baik....dia datang lagi.... "cepatnya darah u keluar. mmg setiap kali cam ni ke?".....aku senyum je.... "haah... mmg camni."..... "laju keluar. baper minit je dah nak penuh pack ni".......dia senyum....aku pn senyum.....pastu...dia angkat pack darah tu...letak atas betis aku...herm...terasa gak le beratnya darah tu... tp rasa berbaloi coz aku dapat sekali lagi menderma..... best sangat rasanya.

Lepas semua dah selesai.... darah dh diambil. jarum besar tu dh ditarik balik dr lengan aku.....aku rasa tetiba je tangan aku kebas. selalunya xcamni. paler pn pening semacam jerk...herm... xpe la. lagipun diaorang akan bagi peluang tuk rileks. dan pening2 tu mmg keadaan biasa bagi penderma darah. lama gak le aku rehat tp serius paler aku mmg pening.... maybe sbb aku dalam tempoh 'menderma bulanan'.... sob sob. actually dr jumaat lepas...aku mmg due tempoh 'derma bulanan' tp since pagi selasa sampai tengahari rabu....mmg xde so sbb tu la aku yakin sangat nak p menderma tengahari rabu tu.....maybe itu salah satu sbb naper aku rasa pening sangat. darah xsempat nak rolling.

lepas dh rasa cukup rehat.... aku bangun dan minum sket... tp ok sket kot.. jalan pn ok. xde rasa nak pitam or pengsan..biasa je. cuma tangan masih rasa kebas. rupanya faty pn rasa kebas juga. herm... kesan ubat bius kot. xpe la. nnt ok la tu....biler dh sampai kat opis...aku pn p toilet.. adehhh...rupanya tempoh 'menderma bulanan' masih blom berakhir. abis la aku.... mmg xcukup darah le pasni....

semakin petang...aku rasa paler aku makin pening. lemah je rasa badan..... pandangan aku pn...sat sat rasa cam gelap...harap2 xder apa la.....

time balik.... khusyuk sangat buat kejer...aku dengan faty dh terlepas waktu balik yang agak jauh....kol 7pm++ baru kitaorang kuar opis... mak aiii...gelap gelita kat luar. hujan punya la lebatnya.... aku hantar faty balik........ aku rasa aku xyakin nak drive dalam keadaan cam ni so aku tumpang rumah dia dulu..... paler rasa dh berat sangat.... so, aku terus lepak rumah faty sampai pagi ..... badan pn dh start rasa panas..

faty bagi aku sup cambells coz aku xbleh nak telan benda keras....mmg aku suka ratah sup tu tp bila aku bancuh je...aku rasa cam nak muntah bila terhidu bau dia.... xtau naper so....aku soh faty je yang makan...sob sob...sian dia. naper erk. sejak semalam g....aku sik muntah je. dh la xbleh makan....muntah lak tu... huhuu...lagi teruk la kesihatan camni... tp harap2 keadaan ni xberlarutan.......

malam ni aku rileks kat rumah faty je. faty siap sapukan nila + cuka kat leher aku. sampai comot sarung bantal dia. huhuu...baiknyer member aku ni... nnt kalau kat sarawak, sapa la yang nak jaga aku camni....uwaaaaaaaaaaa.....kak dayah pn dh nak minta balik semenanjung. xpe la

pagi esok kalau masih rasa xlarat....aku akan ke klinik....

No comments: